Vyplétaná kola tvoří základ mnoha typových řad motocyklů i dnes

První motocykly, které se začaly vyrábět na počátku 20. století, navázaly na své předchůdce – bicykly a jejich kola byla konstruována na shodném principu. Šlo o ocelový ráfek s drátěným výpletem. Jak šel čas, motocykly získávaly inovované pohonné jednotky, tvar korpusu, řídítek, sedadel, ale konstrukce kol zůstávala prakticky nezměněna.

penu

Až do konce 70. let minulého století byla motocyklová kola vyplétána dráty a s jiným technologickým postupem jste se v podstatě nemohli nikde setkat. První přechodné tzv. skládané kolo s hliníkovým ráfkem, který byl spojený ocelovými lisovanými lamelami, světu představila japonská firma Honda, ovšem v polovině 70. let byl model CX 500 pouze módním výstřelkem a motocyklovou veřejnost příliš nezaujal. Výrobci kol však pokračovali ve vývoji nových technologií a začaly se objevovat další prototypy, např. Yamaha XS aRD se sedmipaprskovými litými koly. V Německu a ve Francii byla v menších provozech odlévána litá kola ze slitiny hořčíku, ta byla sice velmi lehká, ale extrémně křehká, a docházelo k častým nehodám a těžkým úrazům jezdců.

Dráty a niple se vyrábí i v České republice

I přes směřování vývoje konstrukcí kol směrem k výliskům z lehkých slitin jsou stále vyplétané ocelové ráfky sázkou na jistotu. Přednosti takových kol jsou nesporné a původní sto let stará technologie rozhodně ani dnes nepatří do starého železa.
V současné době se dráty pro výplety kol vyrábí z kvalitní nerezové oceli, na trhu se objevují špičkové výrobky ze švédské oceli a těm úspěšně konkuruje i japonská sériová výroba. Možná vás překvapí, že se velmi kvalitní dráty a niple produkují i v České republice, specializuje se na ně např. Šroubárna Hvězdonice nedaleko Prahy.

kross

Zatímco motocyklové dráty do kol jsou výhradně ocelové kvůli pevnosti při namáhání, niple mohou být vyrobeny ze slitiny hliníku. Pokud budete mít zájem, lze zajistit i dodávku atypických rozměrů. Neměli byste také zapomínat na momentový klíč, který je třeba pro vyplétání kol. Ten má za úkol optimální utažení každého drátu.